Рекомендації щодо врахування ґендерних аспектів під час добору кадрів та в роботі з персоналом у Суді

Версія для друку

ЗАТВЕРДЖЕНО

Розпорядження 

керівника Секретаріату

Конституційного Суду України

від „01“ листопада 2024 року

№ 23/04/2024-ОД

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо врахування ґендерного аспекту під час добору кадрів та в роботі з персоналом у діяльності Конституційного Суду України

Загальні положення

1. Рекомендації щодо врахування ґендерного аспекту під час добору кадрів та в роботі з персоналом у діяльності Конституційного Суду України (далі – Рекомендації) розроблено на виконання вимог Конституції України, Законів України „Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків“, „Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні“ та інших нормативних актів у сфері ґендерної політики та задля врахування ґендерних аспектів у діяльності Конституційного Суду України (далі – Суд).

2. У Суді забезпечують рівність прав жінки і чоловіка. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками статі або іншими ознаками.

3. Правом працевлаштуватися в Суді, отримувати винагороду за свою працю, отримувати відпустки, у тому числі по догляду за дитиною, можуть скористатися як жінки, так і чоловіки.

4. Дискримінація за ознакою статі чи іншими ознаками в Суді не допускається.

Урахування ґендерного аспекту під час добору кадрів у Суді

5.  Під час проведення конкурсів на зайняття посад державної служби (прийнятті на роботу без конкурсу під час дії воєнного стану чи інших, визначених законодавством умов) або працевлаштування інших осіб, що не є державними службовцями, у Суді доцільно враховувати таке.

5.1. В оголошеннях про вакансії в описі посадових обов’язків можна використовувати фемінітиви (назву посади формулювати відповідно до штатного розпису). Це можуть бути такі фемінітиви: завідувач/завідувачка, керівник/керівниця, заступник/заступниця, спеціаліст/спеціалістка, помічник/помічниця, консультант/консультантка, фахівець/фахівчиня та ін. Наприклад: „До посадових обов’язків завідувача/завідувачки відділу належать“, „вимоги до компетентності керівника/керівниці управління містять“, „водій/водійка Автобази Суду зобов’язаний(-а)“.

5.2. Управлінню роботи з персоналом Секретаріату Суду перед початком проведення конкурсів на зайняття посад державної служби інформувати членів конкурсної комісії щодо потреби у дотриманні принципів ґендерної рівності та уникнення ґендерних упереджень у роботі, а також ознайомити членів конкурсної комісії з Рекомендаціями.

5.3. Безпосередньо під час проведення конкурсу/співбесіди активно вживати обидва роди іменників, використовуючи ґендерно-симетричні форми звертання до груп людей різної статі, наприклад: „шановні учасники та учасниці“, „пані та панове“, „кандидати і кандидатки на посаду“.

5.4. Здійснювати оцінювання кандидатів на посади виключно згідно з вимогами до професійної компетентності за результатами оцінювання особистих досягнень, знань, умінь і навичок, моральних і ділових якостей для належного виконання посадових обов’язків, виключаючи будь-які ґендерні упередження.

5.5. Конкурсній комісії під час проведення конкурсів на зайняття посад державної служби, у разі коли третій та наступні за ним кандидати в загальному рейтингу кандидатів мають однакову загальну кількість балів, задля вибору третьої кандидатури для визначення переможця конкурсу після обговорення відповідності професійної компетентності таких кандидатів надавати перевагу  тій статі, щодо якої існує дисбаланс в установі.

6. До складу конкурсної комісії, яка проводить конкурси на зайняття посад державної служби в Секретаріаті Суду, потрібно включати посадових осіб обох статей та уникати ґендерних розривів у її складі.

Урахування ґендерного аспекту в роботі з персоналом у Суді

7. Під час призначення особи на посаду Управлінню роботи з персоналом Секретаріату Суду і відділу юридичного та кадрового забезпечення Автобази Суду потрібно інформувати працівника про гарантії у сфері ґендерної рівності в Суді, передбачені чинним законодавством, а саме: забезпечення рівних умов праці та можливості просування по службі жінкам і чоловікам; рівної оплати праці жінок і чоловіків на однаковій посаді; можливість оформлення відпусток по догляду за дитиною як жінкам, так і чоловікам; можливість установлення неповного робочого дня з оплатою пропорційно відпрацьованому часу жінкам і чоловікам.

8. Для підвищення  обізнаності працівників Суду у сфері ґендерної рівності, а також задля впровадження ґендерно орієнтованого підходу в діяльності Суду потрібно.

8.1. Управлінню роботи з персоналом Секретаріату Суду і відділу юридичного та кадрового забезпечення Автобази Суду інформувати працівників  про можливість підвищення кваліфікації (семінари, тренінги) з питань ґендерної рівності.

8.2. Правовому департаменту, відділу юридичного забезпечення діяльності Суду Адміністративно-фінансового департаменту, Управлінню роботи з персоналом Секретаріату Суду і відділу юридичного та кадрового забезпечення Автобази Суду опрацювати питання визначення механізму реагування у разі отримання повідомлень про випадки сексуальних домагань на робочому місці, мобінгу чи інших форм насильства та дискримінації в Суді, у тому числі за ознакою статі (відповідальні особи, форми звернення, контакти, порядок реагування тощо).

8.3. Управлінню роботи з персоналом Секретаріату Суду і відділу юридичного та кадрового забезпечення Автобази Суду раз на рік проводити анонімне опитування працівників щодо наявності проблем у сфері ґендерної рівності в Суді (примірний перелік питань визначено в Додатку до  Рекомендацій) та інформувати керівника Секретаріату Суду про стан дотримання ґендерної рівності в Суді.

8.4. Управлінню комунікацій Суду та міжнародного співробітництва Секретаріату Суду налагодити співпрацю з міжнародними організаціями, діяльність яких спрямована на вивчення питань ґендерної рівності, задля отримання консультативної допомоги та/або проведення навчання працівників Секретаріату Суду на безоплатній основі щодо ґендерної рівності з урахуванням специфіки діяльності судів.

8.5. Управлінню роботи з персоналом Секретаріату Суду надавати, а Бухгалтерській службі Суду опрацьовувати та розміщувати інформаційно-графічні дані на офіційному вебсайті Суду щодо фактичної кількості працівників Суду з розбивкою за ознакою статі та за віком в динаміці.

 8.6. Бухгалтерській службі Суду за погодженням з Міністерством фінансів України внести до паспорта бюджетної програми на 2025 рік та наступні бюджетні періоди за КПКВК 0801010 „Забезпечення конституційної юрисдикції в Україні“ результативні показники якості «Частка жінок на посадах державної служби категорій „А“ та „Б“» та/або «Частка чоловіків на посадах державної служби категорій „А“ та „Б“».

9. Керівникам самостійних структурних підрозділів Секретаріату Суду здійснювати постійний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері ґендерної рівності в роботі очолюваних ними структурних підрозділів.

 

Керівник Секретаріату Конституційного Суду України                                                                                                     Віктор БЕСЧАСТНИЙ

Сайт розроблено за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні
© 2024 Конституційний Суд України