Судово-юридична газета, 8 лютого 2023 р.
Умови права на працю вчителя не можуть залежати від того, чи отримує він пенсію:
суддя Василь Лемак пояснив рішення КСУ
У припис, який КСУ визнав неконституційним, було закладено абсурдний зміст, за яким серед вчителів пенсійного віку закон більш сприятливий юридичний статус надавав тим з них, хто не отримував пенсію - такі вчителі могли й надалі працювати за безстроковим трудовим договором, тоді як інші (зі стажем) - мусили перейти до строкового трудового договору.
Як раніше писала "Судово-юридична газета", 7 лютого Конституційний Суд України визнав неконституційним припис Закону про повну загальну середню освіту, яким було порушено принцип рівності.
Відповідно до оспорюваного припису педагогічні працівники державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, які досягли пенсійного віку та яким виплачується пенсія за віком, працюють на основі трудових договорів, що укладаються строком від одного до трьох років.
Цей припис призвів до поділу педагогічних працівників на дві категорії та створив умови для дискримінаційного підходу до однієї із них, а саме поставив у нерівне становище тих педагогів, які досягли пенсійного віку та отримують пенсію.
Конституційне подання 56 народних депутатів стосовно цього питання було подане до КСУ ще у березні 2020 року.
Суддя КСУ Василь Лемак пояснив деталі даного рішення.
"Великою Палатою Конституційного Суду України було ухвалено рішення, яким підтримано роль УЧИТЕЛЯ в суспільстві та унеможливлено застосування свавілля до нього. Навіть під час війни.
Якщо коротко, Суд сказав, що законодавець вправі визначати пенсійний вік і умови пенсій, однак умови права на працю (юридичне становище вчителя - гірше чи краще) не можуть залежати від того, чи отримує він пенсію чи ні.
У приписі, який визнано неконституційним, було закладено абсурдний зміст, за яким серед вчителів пенсійного віку закон більш сприятливий юридичний статус надавав тим з них, хто не отримував пенсію (зокрема, не мав на неї права в силу стажу) - такі вчителі могли й надалі працювати за безстроковим трудовим договором, тоді як інші (зі стажем) - мусили перейти до строкового трудового договору.
Такий підхід, м'яко кажучи, не є виправданим.
Всі, хто працював чи працює у сфері освіти, знають, як строковий договір може стати інструментом свавілля. Законодавець може багато що, але він не може "все" у державі, заснованій на верховенстві права.
Стан української освіти і місце ВЧИТЕЛЯ - показник нацбезпеки, оскільки від них залежить частка свідомих і знаючих громадян в Україні", - зазначив Василь Лемак.